langer reizen of toch die dure snelle overtocht naar Montezuma?

11 juli 2017 - Montezuma Beach, Costa Rica

we verbleven 1 nacht in het bruisende Jaco. Vreselijk toeristisch, dat wel. We kwamen aan met de bus vanuit San Jose en daar stonden allerlei taxi's al te wachten. We dachten slim te zijn en een taxi te delen met iemand die ook naar het centrum moest.

normaal is dat ook wel slim, alleen het centrum was maar 800 meter ofzo naar links....welgeteld 1 euro kwijt aan taxi kosten haha....terwijl we ook hadden kunnen lopen evt.

een hostel gezocht op de bonnefooi en dit was ook nog wel een dingetje...genoeg hostels, alleen de juiste te vinden qua prijs/kwaliteit ? Wat we van eerdere dingen geleerd hadden, is om dit eigenlijk niet van te voren te boeken in laag seizoen, maar gewoon rondkijken en beetje onderhandelen. Voor 25 dollar een redelijk hostel gevonden die ver genoeg van het drukke centrum lag ( achteraf was de herrie zo luid, dat daphne nog niet kon slapen!). We besloten om het centrum 's avonds te mijden en de taxi naar playa Hermosa genomen. ( c.a. 4000 colonnes). Eerst stopte een zogenaamde piratentaxi ( zonder vergunning), maar die deed zo vreemd dat we het niet vertrouwden. De prijzen zijn zo laag, dat het beter is om een normale taxi te nemen, dus dat hebben we ook gedaan.

playa Hermosa was  echt prachtig, ook 's avonds. Nette restaurants zonder schreeuwerige mensen, caribbean food ( en dat aan de pacific ). Het tentje gevonden waar Daphne heel vroeger ook gegeten had. We bestelden daar de verse tonijn voor daphne en voor mij de caribische schotel met kip / steak/bonen/rijst/ en gebakken platano. Lekkere Cuba libre ernaast en werkelijk waar een topavond gehad.

de volgende dag gelijk de bus gepakt naar puntas arenas , om daar de boot te pakken naar de overkant. Vanaf Jaco kan je ook naar Montezuma  met een powerboot, scheelt je halve dag reizen, maar kost ook 40 dollar per persoon. En nu hadden we een lange  boottrip met lekkere latino muziek en dansende mensen....echt veel leuker !

en ja, je moet dan wel tegen een busreisje kunnen. Scheelt hoop geld en je komt nog wat andere backpackers tegen met wie je wellicht kan optrekken. De busreis naar Montezuma was beetje onduidelijk, maar je koopt een ticket bij de bus zelf. Hier betaal je maar rond de 1200 colonnes voor, dus laat je niet oplichten! Einde van de rit stap je uit de bus, maar dan ben je er nog niet. Je stapt dan in een nieuwe bus ( gratis overstap) en die brengt je de laatste 7 kilometer naar het pittoreske surfdorpje Montezuma.

toch een foutje gemaakt met van te voren boeken van een hostel via bookings.com.....deze bleek toch niet zo leuk te zijn als op de foto. Wel schoon, maar daar was ook alles mee gezegd. Grumpy eigenaar en we moesten om alles vragen. De mensen die daar verbleven waar ook raar, dus ik kan je aanraden om ook in dit kleine plaatsje in laag seizoen ad hoc te doen. Tijdens rondlopen in Montezuma kwamen we een leuk hostel tegen genaamd Downtown Montezuma. Hier hangt een hele goede sfeer en zijn normale prijzen, dus de volgende morgen vroeg gelijk uitgechecked bij huize horror en spullen overgezet.

lady of the house Helena verwelkomde ons hartelijk en we mochten gelijk zelf american pancakes maken in de gezellige keuken. Heerlijk met verse koffie !

oja, en ze maakt haar eigen siroop voor de pancakes...een mix van limoen, sinaasappel, gember en kaneel...yumyum!

Enfin...het is ons zo goed bevallen hier, dat we hier volgende maand terugkomen. Helena gaat dan naar haar vriend in Zwitserland voor 1,5 maand en wij gaan dan op haar hostel passen ( deze is dan gesloten, dus geen gasten). Betekent gratis onderdak voor ons en alle mogelijkheid om hier de omgeving verder te verkennen.

dus opnieuw change of plans! Nu blijven we maar een maandje in Puerto Viejo bij de lieve Heike en maken dan een visum run naar Panama. ( paar daagjes bocas del toro)

daarna terugkeren naar playa Montezuma ....wat een rotleven toch he!

1. Humphrey:
    15 juli 2017
    Aaccchhhh j&d toch. Inderdaad wat een rotleven zeg! Ik krijg BIJNA medelijden;-)