Colombia of Colombinee

29 juli 2017 - Pasto, Colombia

Het voorstel om tijdelijk mee te helpen was aangenomen door de eigenaresse van Pacheco Farmhouse.

Daphne en ik hadden de lunch voorbereid voor een stel uit Amerika met hun twee dochters en vervolgens met ze meegegeten. Zij vertrokken dezelfde middag, en aangezien er geen nieuwe gasten waren besloten wij om een stukje te gaan lopen naar het dichtstbijzijnde dorpje....6 kilometer door bergachtig landschap....flinke wandeling dus! Het was prachtig weer en de Andes is een prachtig gebied als je van bergen houdt. In het dorpje waren ze druk bezig met de voorbereidingen voor een " groot" feest...best grappig om te zien hoe iedereen semi actief bezig was. Een aantal was bezig om de huizen te schilderen, kraampjes werden opgebouwd en er schalde luide latin muziek over het kleine dorpsplein. Een jong puppie zat mistroostig in het midden en zag er zeer ziek uit...en dit klopte ook , want hij begon te kokhalzen en braakte lintwormen op. Daphne wilde gelijk to the rescue, maar ik vermoedde dat dit al te laat zou zijn. Met pijn in ons hart doorgelopen en de weg terug ingeslagen. Deze leek vreemd genoeg langer, en dat terwijl het nu naar beneden liep....mzzzzz

Bijna aangekomen bij het hostel maakte ik de opmerking " is dit het nu?...." en daarmee bedoelde ik dat de afgelopen drie weken nog niet echt rustgevend waren geweest. Daphne respondeerde hier gelijk op , door te vermelden dat ze hier al genoeg uitgerust was en dat we verder konden trekken...we misten beiden strand en zon....want het kon bar koud worden 's avonds in de Andes !

Daarnaast is het toch allemaal hetzelfde in Zuid Amerika, de locals willen overal geld aan verdienen....uitzicht op een bergpunt " yes, i'll show you, come see !"....yepz, 5 dollar per persoon. We zijn eigenlijk op zoek naar een omgeving waar dit minder telt en dan kom je toch in de ruige gebieden waar weinig mensen wonen en dus weinig toerisme is. En aangezien we zon en strand missen, gelijk ons plan weer aangepast...er was ook niet zoveel te doen in deze omgeving als je niet in het bezit bent van een auto.

Colombia stond al op ons verlanglijstje, dus deze maar eerder aangekruist.

Plan is om zsm in het noorden uit te komen in het plaatsje Palomino

Teruggereisd naar Otavalo, hostel gepakt en de volgende dag de lange busrit via Ibarra ( overstap bus naar grens) naar Tulcan. Vanuit hier de taxi gepakt naar de grens, stempeltjes voor beide landen gehaald en vervolgens weer in de taxi naar de bus die ons zou brengen naar Pasto ( Colombia).volgens mij zijn er ook normale bussen die hier naartoe rijden, maar wij hebben een kleine busje genomen die als een kamikaze door het verkeer reed en daardoor de reisduur verkortte met twee uur. En voor de prijs hoefden we het niet te laten...6 dollar voor twee personen.

daphne is heel goed in het opzoeken van leuke hostels, dus die had er al een gevonden...Kaolo inn, hartje centrum. Daar zitten we nu bij te komen en ik moet je eerlijk bekennen dat de mensen hier warmer zijn dan ik verwacht had. Zojuist ontbeten met pannenkoeken en fruit en sloten met koffie....moet wakker worden na die lange reis haha.

hier blijven we het weekend....even bijkomen en nieuwe spijkerbroeken kopen :). Deze zijn niet nodig in het warme noorden van Colombia, doch aangezien onze plannen elke keer wijzigen best wel handig !

ik ben nu aan het onderzoeken of we verder met de bus kunnen reizen, zal hoogstwaarschijnlijk een binnenlandse vlucht worden ( deze zijn " schrikbarend " duur vergeleken met bv Azie...de goedkoopste is rond de 180 euro en er zijn weinig prijsvechters zoals in Europa, je bent al gauw afhankelijk van Avianca)

Als we in het noorden aankomen, willen we hier minimaal een maand vakantie houden...geen werkverplichtingen bv via workaway, gewoon een leuke schone goedkope kamer / woning en zelf je eten kunnen maken...Daphne is dit al aan het opspeuren met haar telefoon , dus dat komt wel goed. Wel de afspraak gemaakt dat we ter plekke boeken en niet bv via Airbnb of booking.com....plaatjes zeggen niet alles nl.!

vanavond naar een authentiek colombiaans restaurant, ben benieuwd!