costa rica 2017

6 juli 2017 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

zondag  avond 2-7-2017 vlogen wij vanaf schiphol met bestemming Costa Rica.

aangezien het een enkele reis betrof en we low budget wilden vliegen, hadden we twee overstappen. we vlogen naar Duitsland met Lufthansa, van daaruit naar Dominicaanse republiek en dan nog een klein stukje naar San Jose / Costa Rica.

bij het inchecken hadden we al rekening gehouden met de mogelijkheid dat we evt. een doorreis vanuit Costa Rica moesten boeken, dus de macbook stond al paraat....en ja hoor, Gaylord achter de counter had een zware nacht gehad en vermeldde ons dat dit de nieuwe verscherpte regels waren. Snel een busticket geboekt vanuit Puerto Viejo naar Bocas del Toro ( Panama) en het was ok.....klein detail, ze checkten niet eens dat we geboekt hadden mzzzz

We vlogen met Condor, maar ik kon wel begrijpen waarom de vlucht goedkoper was....eten en service was niet echt optimaal en de stoelen zaten mega krap. Wel hadden we een video schermpje met filmpjes etc, niet gebruikt aangezien ik een macbook vol nieuwe films mee nam. Er waren een aantal duitse stewardessen die hun roeping als drill sergeant in het duitse leger duidelijk waren misgelopen. Ze konden niet lachen, en er liep 1 hoofd akela rond die kampioen chagrijnig kijken was.

wel heel grappig...Daphne had op de website gezien dat de vlucht heel leeg was vanuit Duitsland dus we dachten slim te zijn: we konden stoelplaatsen reserveren, dus die hadden achter elkaar geboekt in het midden, zodat we konden slapen voor de vlucht naar dominicaanse republiek. Wat schertst onze verbazing als we het vliegtuig binnen stappen...VOL! Gelukkig gooide Daphne haar vrouwelijke charmes in de strijd en was een heer bereid om op een plek van ons te gaan zitten. Maarja, wel dus 9,5 uur in een te krappe stoel en in een klein toestel met de duitse cast van Allo Allo.

In Duitsland bij de check in had een Roemeen hetzelfde probleem als ons. ( enkele reis). We hielpen hem met informatie en ik liet hem de website zien waar ik geboekt had. Voordat we op San Jose landden, kregen we een formulier om in te vullen die nodig was bij de douane. Netjes ingevuld met paspoort nummer en alle vluchtnummers en bij het uitchecken geven we dit aan de dame achter de desk die overduidelijk in dezelfde klas had gezeten als de duitse stewardessen. Maar met een beetje humor ontdooide ze al snel en mochten we als eersten doorlopen.

wij willen naar de bagageband doorlopen, maar dat kan alleen via een gedeelte waar professorisch een tafeltje met wat stoelen is neergezet naast een douane controle band. En ja hoor, ons geluk om als eerste bij de band de zijn verdwijnt als sneeuw voor de zon....hij heeft datzelfde papiertje nodig wat de vrouw bij de vorige balie van ons ingenomen had!  Op een vervelende manier wijst naar de pilaar op de hoek en daar lag een stapeltje van deze papieren...die moesten we dan invullen. Daphne was het helemaal zat en begint geïrriteerd alles in te vullen....maar dan wel met andere namen en vluchtgegevens die niet kloppen ( Pietje puk en Daphne Duck). Ik had nl. allang al gezien dat ze de papiertjes niet eens controleerden en dat zelfs de bagage door de scanner niet uitgepakt hoefden te worden ( mijn laptop tas met allerlei apparatuur bv).

We konden in 1 keer doorlopen en toen wachtte ons nog de horde met taxi chauffeurs in de lobby...

wordt vervolgd

1. Jacqueline:
    Hey Daphne en Jeroen,
    Geweldig, ik leef zo met jullie mee zeker omdat ik het zelf allemaal heb mee gemaakt weet ik hoe het voelt en ben daarom ook heeeeeel blij voor jullie. Keep me posted!! Ben zo benieuwd hoe het verder gaat met jullie. En wil ik ook nog even zeggen, super leuk geschreven Jeroen . Mijn complimentjes, ik wist dat Daphne zich goed kan verwoorden en schrijven maar jij dus ook. WELL DONE. Nog veel plezier daar en straks aan het werk. SUCCES SAMEN. Knuffel xxx
  2. Blij dat jullie morgen weer thuis zijn.:
    Hoi jeroen en Daphne,

Fijn om wat van jullie te horen en we zijn blij dat de vlucht goed is verlopen. Dat gedoe met die papieren is niet alleen in Costa Rica hoor. Wij kunnen daar ook mooie verhalen over schrijven maar dat is de charme en de verrassingen van het reizen. Wij hopen dat jullie daar een onvergetelijke tijd gaan beleven . Groetjes en liefs Pap en Mam.
  3. Laura Maarten:
    Hoi Daphne en Jeroen,
    Wij zijn blij dat jullie goed zijn aangekomen op die fantastische plek , Costa Rica
    Wat een mooie foto,s al en filmpjes HEERLIJK een paar dagen genieten voordat jullie aan de slag gaan bij de paarden.
    Wat een reis en gedoe met papieren maar al met al goed gekomen.
    Wij gunnen jullie ZOOO deze prachtige ervaring en vinden het enorm stoer dat jullie deze stap hebben gezet.
    Zo lang naar toe geleefd en nu zijn jullie daar, het dringt hier langzaam door dat deze reis ECHT voor lange tijd is.
    Wij leven mee en vinden het heel fijn dat jullie ons op deze manier op de hoogte kunnen houden.
    Liefs van ons en dikke knuffel van Smonkey
    Papa mama
    Smonkey
  4. Humphrey:
    Heeeeellooww hellllow J&D,
    Eindelijk gearriveerd. Ubercool zeg!. Mooie foto's en clips. Wat een prachtig schoon strand daar!.
    Hoe lang zijn jullie nou onderweg geweest? (ned-d'lan-dom.rep-costa rica).
    Jullie gaan genieten daar. Veel succes & geluk gewenst.
    p.s. van die foto van die,...(wat was het eigenlijk spin?, sprinkhaan?, costa ricaanse kakkerlak? ;-) gaf me wel ff de jibberish;-)

Keep uploading!
    ltrzzzz
    HB
  5. Ernestiene:
    8 juli 2017
    Reizen anno 2017 is zo veel leuker voor de thuisblijvers door de techniek. De filmpjes, foto's en verhalen geven me het gevoel dat ik even bij jullie ben. Ik hoor het oerwoud, ik voel de warme zee en ik zie jullie green house. Dat maakt de afstand een stukje kleiner. Ik blijf jullie volgen. Liefs en kus, zus