Suriname is een echt land!

16 juli 2017 - Panama City, Panama

Vanmorgen om 6 uur de Caribe shuttle bus genomen vanaf Puerto Viejo naar de grensstreek van Panama. Dit kan je ook met de bus doen, maar aangezien we de shuttle al geboekt hadden in Nederland en voor een stukje gemak gingen, deden we het op deze manier. Bijkomend voordeel is dat je na de grensovergang in Panama niet lastig gevallen wordt door opdringerige taxi chauffeurs en de gidsen van caribe shuttle loodsen je overal doorheen....superhandig.

in de bus zat ook een amerikaans stel. Niet de gezelligste, maar wel de meest arrogante amerikanen die we ooit zijn tegengekomen. Wij waren in gesprek met twee dames uit Canada die hun roots in India hadden liggen. Ik zei " ow, ik dacht dat jullie misschien uit Suriname kwamen" , aangezien ze er hindoestaans uitzagen. De dames keken mij verbaasd aan ..." SURINAME...., is that a country?"

Ik meldde dat dit een land was in noorden van Zuid Amerika en vroeg aan Daphne of ik het misschien verkeerd uitsprak in het Engels. Op dat moment ging de amerikaan zich in het gesprek bemoeien. " THERE IS NO SUCH COUNTRY AS SURINAME!" ( belerende toon). en hier komt de opmerking, waardoor meneer nogal op zijn plaat ging in dit gesprek : " everyone with a proper education knows that !"

hij ging zelfs in conclaaf met iemand uit Argentinie ( whahaha) en die meldde dat hij ook nog NOOOOOIT had gehoord van Suriname. ( waarop de Amerikaan zich weer op zijn vorige tekst wierp, ter bevestiging dat hij gelijk had) .  Meneer ging dit zelfs verifiëren op zijn telefoon...want als google het niet kan vinden, dan bestaat het niet

Toen kwam de zin uit zijn mond : " OMG, it's a real country, with a real flag!...in South America!"

Daphne reageerde droog:...." mjwehhh, anyone with a proper education knows that!"

Stilte in de bus bij de Amerikaanse posse en wij gingen verder kletsen met de dames uit Canada. De amerikaan wilde nog bakzeil halen door zich in te mengen in het gesprek toen we het over Montezuma hadden ( meneer wist zoveel over die regio, wat je moest bezoeken etc....vergat alleen even dat het nu regenseizoen is en dat zelfs de locals weggaan) ...dus opnieuw kwam Daphne droog uit te hoek " mwjehhh, you can visit now, if you like being flushed away by mud and water ....

mr Arrogant was silenced at last...

Iedereen gaat naar Bocas del Toro, maar wij lieten ons afzetten bij het busstation van Almirante. Van daaruit heb je twee opties naar Panama City.... een shuttle bus naar David en daar overstappen ( snelste optie) of wachten op de nachtbus die vertrekt om 6 uur 's avonds. We gingen voor optie 1 en die pakte goed uit. Rond 10 uur 's morgens vertrok de shuttle naar David, en de luxe bus stond al te wachten in David...snel dus kaartje gehaald en wat proviand.....want de reis duurt lang en ze stoppen 1 x tussendoor.

de grensovergang bij Panama is wel heel apart. Het plaatsje heet Sexaola . Je komt daar aan en het stelt niks voor ...een paar bouwvallige woningen , wat hangindianen en een vervallen oude ijzeren brug die nog steeds fier overeind staat naast de normale  brug die ze ernaast gebouwd hebben. Voor de brug heb je een zandpaadje die omhoog loopt en die leidt naar de uitcheckbalie van Costa Rica. Gisteren waren daar de computers uitgevallen en toen kon iedereen die naar Panama wilde naar huis....vandaag gelukkig niet! Als je dat gedaan hebt, ga je lopend over de brug naar Panama. Dit gaf me een tweeledig gevoel. Enerzijds " jippie, we gaan naar Panama" en anderzijds leek het wel of we vluchtelingen waren die lopend een grens overgingen...best bizar om eens mee te maken. Aan de overzijde van de brug is de douane incheck van Panama. Je mag daar geen foto's maken, ik deed dat dus wel per ongeluk en werd gelijk daarop aangesproken. Ze hadden me in Puerto Viejo gewaarschuwd dat je moet aangeven wanneer je Panama gaat verlaten. Wij hebben dit op deze manier opgelost: een nep boeking gemaakt bij een panamese vliegtuigmaatschappij , maar wel dat je de boeking binnenkrijgt op je email. Hier maak je een screenshot van en deze laat je zien op het moment dat je de grens wilt passeren. Je zal het niet geloven, maar ze kijken alleen maar naar de datum en dat je het land uitgaat...meer niet. Als je de douane door bent, vergeet dan niet de stickers op te halen bij het extra loket. Bij het doorreizen naar buitenland kan je nl. dit moeilijkheden geven als je deze niet hebt.

vervolgens stapten we in de shuttle bus die op panama gebied klaar stond. Deze bracht ons naar Almirante. Daar op een andere shuttle bus gestapt richting David ( 8 dollar per persoon) en in David de snelbus ( 15 dollar pp) geboekt naar Panama city.  Daar aangekomen checkte Daphne of er een redelijk goedkoop hotel in het centrum zat en daar heeft een taxi ons heen gebracht. Deze probeerde ons een hoge prijs aan te praten ( 20 dollar), maar wederom was Daphne weer goed bezig. Bij het afrekenen gaf ze hem 11 dollar...hij keek ons verbaasd aan " 11?"...waarop ik in het Spaans tegen hem zei dat het alleen maar 3 kilometer was naar hotel...dus goed betaald!

je zag de twijfel in de man zijn ogen....maar hij durfde niet meer te vragen. Wel " beloofd" dat we hem zullen bellen als we morgen nog een taxi nodig hebben....haha....dachtutniet!

hotelkamer waar we nu inzitten is belachelijk groot , maar die luxe is wel lekker voor 1 dagje