De laatste druppel

11 augustus 2017 - Miami Beach, Florida, Verenigde Staten

6 weken achter de rug en 15.000 kilometer afgelegd, waarvan een groot stuk over  land  per bus. 5 landen doorkruist in korte tijd en daarbij best wel van de gebruikelijke toeristische paden afgeweken. Het begon allemaal in Costa Rica....ons beginpunt, waar we drie maanden zouden gaan werken met de paarden op het strand. Toen dit niet doorging, hebben we ons plan aangepast en zijn we gaan rondtrekken om een zelfde plek te vinden in omringende landen. Ingeschreven bij Workaway en zo kwamen we terecht via Panama bij een grote ranch in Ecuador. Opnieuw bleken dingen niet te zijn zoals ze beschreven staan op internet en waren de leef/werkomstandigheden erbarmelijk . Toch de moed niet opgegeven, wel besluit genomen om niet te gaan werken, maar eerst van het reizen te genieten....dus via wat omwegen naar ons "droomland" Colombia. Dit land van Zuid naar Noord doorkruist, onderwijl er achter komen dat dit land te hoog wordt aan geprijsd door backpackers. Een reisblog uit 2017 van een zekere backpackende jongedame had onze interesse gewekt omtrent Palomino, het laatste onontdekte oord aan de noordkust van Colombia. Zelfs hier konden wij ons plekje niet vinden en zagen we dat het toerisme had toegeslagen, bijna overvallen en op de terugweg werden we aangehouden door het leger ter controle ( met de bus reden we later langs een grote stapel met plastic pakketten, omgeven door een hek en bewaakt door een grote leger/politie macht....denk niet dat dit de laatste containerlading van Unilever was met poedersuiker tbv de pannekoekenindustrie , want  ze  kregen de nacht daarvoor  wel een hele goede begeleiding met een aantal helicopters van het Colombiaanse leger).

Teruggekomen in Cartagena besloten om even in ons vertrouwde hostel te blijven en onze zonden te overdenken....Daphne en ondergetekende waren opnieuw eensgezind. Dit continent is niet aan ons besteed en reizen over land kost ons op deze manier klauwen vol met geld. Waarom waren we ook alweer deze onderneming begonnen? Precies...om er achter te komen wat we nu echt willen. Is dat reizen op een ander continent?...Nope. Ons streven is een plek te vinden waar we ons zelf kunnen bedruipen ( autonoom zijn). Op land is het veel te druk op veel plaatsen en toerisme viert hoogtij. Toen ik Daphne leerde kennen, wilde zij met een eigen zeilboot de wereld in. Beetje mijn schuld, maar de plannen werden gewijzigd in eerst backpacken, zodat ik wat meer van de wereld over land kon zien. De laatste druppel was dat we in Cartagena in de jachthaven met een Zweedse zeiler aan het praten waren, en ons oog viel op een prachtige , doch zwaar gehavende zeilboot. Daphne zei " heey, die heb ik eerst te koop zien staan in Granada en nu ligt hij hier....zou hij nog te koop staan?" ....nader onderzoek deed uitkomen dat deze toebehoorde aan een nederlands ouder echtpaar, die hier in 2015 werd overvallen. Daarbij werd de vrouw vermoord en is de man hals over kop het land ontvlucht omdat de politie hem als dader aanwees. De corruptie en criminaliteit ontpopte zich opeens als een helder moment voor ons en we wilden ECHT niet meer blijven op dit continent.

speurend op internet kwam ik achter een wel supergoedkope aanbieding vanuit miami naar Nederland...voor 200 dollar per persoon naar Brussel en van daaruit met de trein of bus (15 euro p.p.) naar Den Haag . Vanuit Cartagena vlieg je direct naar Miami en daar zitten we nu in een superluxe Sheraton hotel met roomservice van onze enige en  laatste dag te genieten in Noord Amerika. Morgen een vlucht van 9 uur en dan nog drie uurtjes in de bus..gezien het tijdsverschil komen we dan zondagochtend aan in Scheveningen.

Dit is niet het einde van onze reis, maar begin van een nieuwe ...en ook nog eens een wijze ! Want je kan halsstarrig doorzetten en bakken met geld uitgeven, maar waarom?....het kostte ons enorm veel energie om de mensen op dit continent om je heen te hebben en er zijn weinig momenten geweest die echt relaxed waren. Iedereen heeft een bijbedoeling en wil wat van " de rijke westerling". Zelfs de import mensen die we tegenkwamen hadden , misschien onbewust, andere intenties dan ze lieten blijken.

Daphne en ik hebben een nieuw plan en dat zal zich ontvouwen vanuit Scheveningen .

Ik ben er nu heel eerlijk in.....de mensen verpesten deze wereld. Ga hier niet over uitweiden , maar ik vind dat we ons doel voorbijstreven en niet meer zien waar het werkelijk om gaat in deze wereld.  Ik kan dit niet veranderen, maar we kunnen ons wel trainen in een stukje bewustwording.

Graag wil ik nog wel een ding toevoegen aan dit verhaal....geloof nooit de dingen die vermeld worden op internet ( dus ook dit blog niet) . Het is altijd iemand zijn eigen perceptie en die is gevoel- en tijdsgebonden. Ga voor jezelf ervaren en doe dit niet voor anderen.

1. Laura Maarten:
    12 augustus 2017
    WELKOM
    In Europa ✈️
    Veilige thuishaven ⚓️
  2. Blij dat jullie morgen weer thuis zijn.:
    12 augustus 2017
    blij dat jullie morgen weer thuis zijn
  3. Waldo Lieuw-on:
    18 september 2017
    Wauw Jeroen..wat een verhaal..het leek zo mooi..maar je bent een ervaring rijker..en natuurlijk ook veel moois om aan terug te denken buiten alle tegenvallers..ik wens jullie heel veel sterkte toe..rust goed uit..en ik zie je wel verschijnen op de koffie..
    Groetjes..Waldo